Assalamulaikum sidang pembaca...Ada hal sikit mo bgtau ni...Sewaktu saya menjelajah blog, membalas kunjungan dari pengunjung. Tiba2 mata saya terlihat link blogger2 dakwah didalam ruangan chat. Dengan rasa ingin tahu, saya klik ke blog dorg.Puas rasa, syukur Allhamdulillah..Rupanya madah perjuangan berunsur dakwah islam banyak didalam blogger.com ini.

Saya tertarik dgn artikel facebook-haram-v1 yang 50/50 mengenai facebook. Tetapi apabila membaca di pertengahan artikel mereka mereka menyebut, "iyala, facebook dpt wang dr klik iklan. tdk perlu klik iklan, hanya perlu klik ke laman kwn dan megeratkan ukhwah dan mencari kwn2 lama". Jelas jiwa remaja tlh memesongkan fikiranmu kwn..maklumlah munkin penulis masih berada di sekolah menengah.tapi apabila dlihat dsatu sudut? kwn lama?? berapa ramai yg menggunakannya utk mencari kwn baru (lelaki mencari ppuan dan sebaliknya)??? lawak bukan???

saya sendiri pernah menggunakn facebook 2thn yg lepas,kbykn kwn yg saya dapat ialah kwn baru, org yg tdk saya kenal pun minta approval untuk jd kwn..jelas, motifnya mencari kwn baru dan juga kwn lama...siapa setuju? tapi saya tlh lama meninggalkn arena facebook apabila melihat facebook semakin byk dpromo melalui filem2 yahudi (yg menerajui industri filem komedi berbaur emenent seks dan lucah di amerika) salah satu filem tersebut ialah "superhero movie", jika anda pernah menonton filem tersebut anda akn faham...

byk lagi kn movie genre mcm tu?? rata2 dr syarikat produksi dan kadang kala pelakon yg sama..kita semua tahu, (bagi yg tahu yg hollywood dan walt disney adalah agen propaganda yahudi..antara propagandanya ialah menggalakkan ideologi maksiat dan fesyen..lihatlah, hasilnya anak2 muda kita terpengaruh dgn siapa? pakaian sendat, berpelukan di khalayak, malah ada yg berani bercium di khalayak..siapa mereka? china, india tapi lebih2 lg ramai ank2 melayu yg terikut2..

sekiranya fikiran sahabat itu dicelup kepada pemakaian remaja, hasilnya adalah serupa.. mereka pasti ckp mcm ni, "bkn slh pun buka tudung, pakai sendat...bkn niat mo menggoda sesiapa, bkn niat mencari dosa..just rimasla, lgpun apa salahnya menggunakn kecantikan kurniaan tuhan sebaiknya..klu tdk diguna ertinya tdk bersyukur, nnti jd kufur..apa guna ada, sekiranya org lain tdk npk.." itulah fikiran jiwa dan ank muda zaman sekarang... dah la, off topik ni jadinya...

berbalik kepada topik...

Al-Islam mungkin majalah murahan, tetapi siapakah kau utk menghina majalah yg sekian lama menyajikan buah fikiran dan info berkaitan islam? dan untuk pengtahuanmu kwn, laman2 besar sperti facebook,youtube dan organisasi besar sprti blooger, goolge dan yahoo tdk memerlukan banner iklan untuk memungut lambakan wang dari internet. Iklan hanyalah satu langkah untuk mengaut keuntungan lebih dan berganda! Fahamilah lebih byk konsep internet wahai kwnku! barulah berkata2..

sebenarnya, setiap klik ke laman mereka akan menjana traffik, dari traffic mereka akan dapat mengenal pasti jumlah pelawat dan halaman yg dibuka! ini dapat dijadikan bukti untuk mereka 'claim' wang daripada wallstreet! (dan cerita wallstreet lain lagi lai...sampai harga dolar diputarbelit merosakkan nilai matawang dunia...but that is just another story) Jika tdk mengapa google berlumba2 dgn yahoo dan enjin carian yg lain utk mmonopoli rangkaian carian web? fahami di sini, semakin popular sebuah website itu, semakin ramai pelabur yg berani melabur ke dalam syarikat website itu! faham??? tdk perlu klik iklan pun mereka boleh jadi jutawan!

mengapa letak nuff d blog anda? mengapa letak ads? mereka cuma klik shj, bkn beli punnnnn...mcmn just klik bkn beli dpt duit??? rahsianya, klik akn menjana trafik la...pesal bengap...(maafkn saya terkasar bahasa, maklumlah saya bknnya pendakwah. saya cuma seorg insan biasa yg tahu berfikir)

Faham??? mereka dpt duit dari pelaburan yg berasaskan jumlah traffic..tu la pasal ada script untuk traffik.. semakin ramai pengguna traffik semakin besar la syarikat tu dan semakin bnyk la duit mereka.. yahoo dan goolge adalah pesaing rapat dalam web traffiking ni! apa tdknya, bygkanla daripada hanya terdiri daripada beberapa org pekerja sehingga menjadi syarikat besar dalam sekelip mata! that huge volume of money in instance! thats the real big deal for huge website!

tidak pelik? mengapa blogger dan wordpress memberi servis percuma? tapi mereka masih bertahan? malah menjadi syarikat gergasi? pernah terfikir mengapa berlambak servis percuma d dunia siber? mcm2 uploader ada, gambar, video dan files semua ada..mengapa dorg baik hati sgt? jika dfaham btl2, keuntungan mereka dijana oleh traffic la...setiap link yg d klik akan menjana traffikkkkkkk...saya sendiri ada website, tapi tdk dpt bertahan kerana jumlah traffik yg kecil dan saya sibuk dgn dunia realiti..

malasla mo cita pjg2 psl trafik segala ni! korg xkn paham jg..perkara ni subjektif kpd setiap individu, kerana pendedahan, pengetahuan dan pengalamn kita berlainan..jika kita baca buah nukilan masyarakat liberalisme lain huraiannya, konservatif sprti saya lain pula hujahnya...lihatlah, amat mustahil islam dapat dikukuhkan lagi kerana ideologi dan pemikiran kita berbeza...serupa dgn parti politik di malaysia, islam PAS dan islam BN..kita juga ada liberal dan konservatif...

walau apa pun, kita bersatu d bawah naungan dakwah (saya lebih kepada kritikan dan info)..teruskan perjuangan anda dan yg lebih penting, letakkanlah apa yg kau rs bkn dtempatnya kerana jika kau tdk melakukannya, kau adalah zalim...Salam ukhuwah buat semua dan salam maal hijrah

Salam...