Salam semua..hari ini, saya ada sesuatu ingin berkongsi dengan anda...dipetik dari soal jawab agama Harian Metro:

“LELAKI yang berzina tidak mengahwini melainkan perempuan yang berzina ataupun perempuan musyrik, dan perempuan yang berzina tidak mengahwini melainkan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik, dan yang demikian itu diharamkan ke atas orang-orang yang beriman.” (al-Nur: 3)

Dari ayat di atas saya ingin bertanyakan beberapa soalan:

a. Adakah wajib bagi saya mengahwini perempuan yang pernah sama-sama terlanjur?

b. Jika perempuan itu sudah berubah hati, adakah perlu bagi saya untuk bertanggungjawab ke atas dirinya?

c. Saya amat menyesali perbuatan lepas bersama perempuan berkenaan, bahkan saya menasihatinya supaya kembali kepada saya dan segera merancang untuk berkahwin memandangkan saya masih ada hati padanya.

Malangnya niat baik saya dipersendakan. Rakan saya pernah menasihati saya supaya reda dengan takdir dan jodoh.

Persoalan saya, bolehkah ustazah terangkan apakah maksud jodoh dan takdir sebagai lelaki, apakah yang saya perlu lakukan sedangkan hati saya tidak tenang dalam melakukan taubat.

PEMUDA
Shah Alam

Ayat ini adalah daripada surah An-Nur yang diturunkan di Madinah iaitu tempoh Nabi Muhammad SAW berusaha membentuk masyarakat Islam.

Untuk membentuknya anggota masyarakat mestilah terdiri daripada mereka yang kuat peribadi dan ada harga diri.

Sahabat diseru mencari wanita yang baik untuk dikahwini dan dilarang keras bagi orang beriman berkahwin dengan penzina.

Merujuk pada persoalan tuan, jika tuan sudah terlanjur dengan seorang wanita, maka tuanlah orang paling layak untuk mengahwininya.

Jika pasangan tuan yang sama-sama terlanjur berubah hati dan mahu memilih orang lain, dia boleh berbuat demikian kerana tiada ikatan atau hubungan sah yang mengikat tuan dengan dia.

Apa yang terbaik dilakukan sekarang ialah bertaubat pada Allah atas keterlanjuran dan dosa yang dilakukan kerana berzina, termasuk dosa besar.

Bila manusia melakukan dosa dan kesilapan hanya ada satu pintu padanya untuk kembali tenang iaitu pintu taubat.

Reda dengan ketentuan bahawa wanita itu bukan jodoh tuan jika dia menolak dan yakin akan ada yang lebih baik.

Yang penting sekarang ialah membetulkan diri anda kerana Allah juga berfirman dalam surah sama pada ayat seterusnya iaitu ayat 26 yang maksudnya wanita yang tidak baik hanya sesuai pada lelaki yang tidak baik dan begitulah sebaliknya.

Wanita yang baik hanya sesuai untuk lelaki baik dan sebaliknya. Oleh itu baikkanlah diri untuk mendapat yang terbaik.

Moga tulisan ini dapat menjadi panduan kita bersama...
Amin...